• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Vilken jävla höjning på CSN-räntan. Dubblerad. Visserligen ifrån en låg nivå men ändå.
Och som extra bonus

"I år började myndigheten för första gången även ta ett påslag på räntan med 0,45 procent för att täcka de studielån som inte betalas tillbaka, vilket de uppger är 5 procent av alla låntagare"
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
P1 Kaliber har släppt ett program om den KFM-anställde som skickade falska sms om skuldsanering tidigare i år. Nån som lyssnat?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Min arbetsgivare har visst betalat in pengarna till Kronofogden. Men Kronofogden har inte läst informationen ordentligt. De har blivit informerade om att inte hela beloppet (7200 kr) har kunnat dras pga förbehåll, och att det dragits 6009 kr. Min lönehandläggare har nu ringt Kronofogden för att påpeka detta och då säger Kronofogden att pengarna inte bokförts på mig som person utan verkar ha fastnat nånstans. Bra att veta att man måste ha stenkoll varje månad, inte bara på att pengar dras utan även bokförs. Bra början på detta i ett redan utsatt läge.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Min arbetsgivare har visst betalat in pengarna till Kronofogden. Men Kronofogden har inte läst informationen ordentligt. De har blivit informerade om att inte hela beloppet (7200 kr) har kunnat dras pga förbehåll, och att det dragits 6009 kr. Min lönehandläggare har nu ringt Kronofogden för att påpeka detta och då säger Kronofogden att pengarna inte bokförts på mig som person utan verkar ha fastnat nånstans. Bra att veta att man måste ha stenkoll varje månad, inte bara på att pengar dras utan även bokförs. Bra början på detta i ett redan utsatt läge.
Inbetalningar med avvikelse måste hanteras manuellt, därav fördröjningen.
Ligger och väntar på sin tur bland övriga.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Inbetalningar med avvikelse måste hanteras manuellt, därav fördröjningen.
Ligger och väntar på sin tur bland övriga.
Det borde ju Kronofogden veta isåfall. Men det är ingen information som varken jag eller lön fått när vi pratat med dom. Hur som helst är ju det största felet här att man inte kollat filerna ordentligt som skickats från lön utan meddelat mig att 0:- kunnat dras. Då har jag ändå både haft mejlkontakt och telefonkontakt med dom, alltså olika personer och båda har meddelat att min arbetsgivare dragit 0:-.

Hur lång tid tar dessa manuella hanteringen? Avvikelsen beror ju på att Kronofogden räknat på en för hög lön då jag haft tillfälliga ersättningar sista halvåret. Kan man begära en omräkning om ett halvår så det faktiskt stämmer med min nuvarande lön?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Min arbetsgivare har visst betalat in pengarna till Kronofogden. Men Kronofogden har inte läst informationen ordentligt. De har blivit informerade om att inte hela beloppet (7200 kr) har kunnat dras pga förbehåll, och att det dragits 6009 kr. Min lönehandläggare har nu ringt Kronofogden för att påpeka detta och då säger Kronofogden att pengarna inte bokförts på mig som person utan verkar ha fastnat nånstans. Bra att veta att man måste ha stenkoll varje månad, inte bara på att pengar dras utan även bokförs. Bra början på detta i ett redan utsatt läge.
Din arbetsgivare har förmodligen inte angett rätt referensnummer vid inbetalningen, vilket gör att KFM måste handlägga den manuellt.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Din arbetsgivare har förmodligen inte angett rätt referensnummer vid inbetalningen, vilket gör att KFM måste handlägga den manuellt.
Då är det stökigt på riktigt, någon måste spåra betalning och identifiera den innan den kan bokföras.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Det borde ju Kronofogden veta isåfall. Men det är ingen information som varken jag eller lön fått när vi pratat med dom. Hur som helst är ju det största felet här att man inte kollat filerna ordentligt som skickats från lön utan meddelat mig att 0:- kunnat dras. Då har jag ändå både haft mejlkontakt och telefonkontakt med dom, alltså olika personer och båda har meddelat att min arbetsgivare dragit 0:-.

Hur lång tid tar dessa manuella hanteringen? Avvikelsen beror ju på att Kronofogden räknat på en för hög lön då jag haft tillfälliga ersättningar sista halvåret. Kan man begära en omräkning om ett halvår så det faktiskt stämmer med min nuvarande lön?
KFM kan varken svara bu eller bä om de inte kan hitta inbetalningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp